Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM odpowiedzią na falę upałów

Marcin Śpiewakowski
Temperatura w autobusach ZTM nie może przekroczyć 25 st. C
Temperatura w autobusach ZTM nie może przekroczyć 25 st. C ZTM
Synoptycy alarmują, że tak intensywnych upałów w Polsce nie odnotowano od 1994 r. Temperatura za oknem sięga nawet 36 st. C, a przejazd autobusem nie zawsze przynosi przyjemną ochłodę. Problem mają rozwiązać wzmożone kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM.

Podczas gdy pasażerowie żalą się na zaduch i gorąco w pojazdach komunikacji miejskiej, ZTM chwali się, że klimatyzacja w autobusach to już standard, a system działa sprawnie i skutecznie. Czy rzeczywiście?

- Kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM są intensyfikowane za każdym razem, gdy temperatura wzrasta znacząco powyżej 20 st. - wyjaśnia Konrad Klimczak z ZTM. - Podczas dużych upałów, gdy słupek rtęci wskazuje czasem ponad 30 st., przeprowadzamy nawet 90-100 kontroli dziennie, podczas gdy zwykle jest ich ok. 20.

Przewoźnik, którego autobusy nie spełniają norm, musi liczyć się z dotkliwymi karami i koniecznością zastąpienia niesprawnego pojazdu takim, w którym klimatyzacja działa. Konrad Klimczak zapewnia, że system kar pomyślany jest w taki sposób, aby przewoźnikowi po prostu nie opłacało się wypuszczenie na ulice pojazdu z niedziałającą klimatyzacją.

Kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM - kiedy jest za gorąco?

Normy, według których pracownicy nadzoru ruchu ZTM weryfikują prawidłowość działania systemu, jednoznacznie określają, że temperatura w autobusach oraz pociągach SKM nie może przekroczyć 25 stopni Celsjusza.
W tramwajach klimatyzacja ma działać przez cały czas, niezależnie od temperatury wewnątrz pojazdu. Wynika to z tego, że nowsze modele wyposażone są w zintegrowany system, który odpowiada zarówno za wentylację, ogrzewanie, chłodzenie, jak i odwilżanie.

Czytaj też: Masa Powstańcza 2013 - zdjęcia z przejazdu w hołdzie powstańcom warszawskim

ZTM zwraca jednak uwagę, że skuteczność klimatyzacji zależy od tego, jak często otwierane są drzwi pojazdów. Tłumaczy też, dlaczego w niektórych autobusach jest bardziej gorąco niż w innych. "Na niektórych trasach przystanków jest dużo i są położone bardzo blisko siebie" - czytamy w wyjaśnieniu. "Na innych czas wyjścia i wejścia pasażerów znacznie się wydłuża. W takiej sytuacji, przy wysokiej temperaturze zewnętrznej, szybkie schłodzenie powietrza w pojeździe, nawet przy w pełni sprawnym systemie, jest znacznie utrudnione".

Skarga na infolinię

Klimczak zaznacza też, że choć kontrole przeprowadzane są w losowo wybranych pojazdach, pracownicy nadzoru sprawdzają też zgłoszenia od pasażerów.

- Mieliśmy niedawno taką sytuację, kiedy interweniowała dziennikarka - opowiada. - W godzinę od zgłoszenia niesprawny wóz był już zmieniony. Wiem, co pan sobie myśli, ale o tym, że tamta pani była dziennikarką, dowiedzieliśmy się dopiero po zamknięciu zgłoszenia - dodaje ze śmiechem.

Zgłoszeń można dokonywać pod numerem infolinii: 801 044 484. Pasażerowie mają też prawo domagać się od kierowcy włączenia klimatyzacji. - Jeśli system jest sprawny, a kierowca mimo to odmówi włączenia, zostaną wobec niego wyciągnięte konsekwencje - wyjaśnia Konrad Klimczak.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto