Podczas gdy pasażerowie żalą się na zaduch i gorąco w pojazdach komunikacji miejskiej, ZTM chwali się, że klimatyzacja w autobusach to już standard, a system działa sprawnie i skutecznie. Czy rzeczywiście?
- Kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM są intensyfikowane za każdym razem, gdy temperatura wzrasta znacząco powyżej 20 st. - wyjaśnia Konrad Klimczak z ZTM. - Podczas dużych upałów, gdy słupek rtęci wskazuje czasem ponad 30 st., przeprowadzamy nawet 90-100 kontroli dziennie, podczas gdy zwykle jest ich ok. 20.
Przewoźnik, którego autobusy nie spełniają norm, musi liczyć się z dotkliwymi karami i koniecznością zastąpienia niesprawnego pojazdu takim, w którym klimatyzacja działa. Konrad Klimczak zapewnia, że system kar pomyślany jest w taki sposób, aby przewoźnikowi po prostu nie opłacało się wypuszczenie na ulice pojazdu z niedziałającą klimatyzacją.
Kontrole klimatyzacji w autobusach ZTM - kiedy jest za gorąco?
Normy, według których pracownicy nadzoru ruchu ZTM weryfikują prawidłowość działania systemu, jednoznacznie określają, że temperatura w autobusach oraz pociągach SKM nie może przekroczyć 25 stopni Celsjusza.
W tramwajach klimatyzacja ma działać przez cały czas, niezależnie od temperatury wewnątrz pojazdu. Wynika to z tego, że nowsze modele wyposażone są w zintegrowany system, który odpowiada zarówno za wentylację, ogrzewanie, chłodzenie, jak i odwilżanie.
Czytaj też: Masa Powstańcza 2013 - zdjęcia z przejazdu w hołdzie powstańcom warszawskim
ZTM zwraca jednak uwagę, że skuteczność klimatyzacji zależy od tego, jak często otwierane są drzwi pojazdów. Tłumaczy też, dlaczego w niektórych autobusach jest bardziej gorąco niż w innych. "Na niektórych trasach przystanków jest dużo i są położone bardzo blisko siebie" - czytamy w wyjaśnieniu. "Na innych czas wyjścia i wejścia pasażerów znacznie się wydłuża. W takiej sytuacji, przy wysokiej temperaturze zewnętrznej, szybkie schłodzenie powietrza w pojeździe, nawet przy w pełni sprawnym systemie, jest znacznie utrudnione".
Skarga na infolinię
Klimczak zaznacza też, że choć kontrole przeprowadzane są w losowo wybranych pojazdach, pracownicy nadzoru sprawdzają też zgłoszenia od pasażerów.
- Mieliśmy niedawno taką sytuację, kiedy interweniowała dziennikarka - opowiada. - W godzinę od zgłoszenia niesprawny wóz był już zmieniony. Wiem, co pan sobie myśli, ale o tym, że tamta pani była dziennikarką, dowiedzieliśmy się dopiero po zamknięciu zgłoszenia - dodaje ze śmiechem.
Zgłoszeń można dokonywać pod numerem infolinii: 801 044 484. Pasażerowie mają też prawo domagać się od kierowcy włączenia klimatyzacji. - Jeśli system jest sprawny, a kierowca mimo to odmówi włączenia, zostaną wobec niego wyciągnięte konsekwencje - wyjaśnia Konrad Klimczak.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?